Klitmøller Rig Wear Fejrer 35 År – En Rejse fra Getaway til Ikonisk Surf Fashion

I juni måned markerer Klitmøller Rig Wear et særligt jubilæum – 35 år med dedikation til surfkulturen og dansk design. Det er utroligt at tænke tilbage på, hvordan det hele startede som en simpel getaway til Vestkysten i midten af 80'erne, og hvordan det senere skulle udvikle sig til Danmarks første surf fashion brand. 
(Top billede: Mads Tømming, Revet Ørhage 1993)

Rejsen har været lang og begivenhedsrig, fyldt med kreativitet og innovation. Det, der begyndte som et nicheprodukt for vandsportsentusiaster, er nu blevet et kendt navn for alle, der sætter pris på dansk design og kvalitet.

Historien om Klitmøller Rig Wear

"Den originale ide med skabelsen af Klitmøller Rig Wear var drevet af en stor passion for surfsporten og for naturen og elementerne der
findes i området omkring Klitmøller. I dag også kendt som Cold Hawaii". beretter Christian Taasti når vi spørger ind til brand historien" 
I midten af 1980'erne opdagede en lille gruppe windsurfere kystlinjen omkring Klitmøller og begyndte at leve deres drøm ud om bølgesejlads. På det tidspunkt var windsurfingudstyr ikke bygget til de barske og radikale forhold på vestkysten, og man kunne ikke rigtig finde eller købe bølgesejladsudstyr i nogen butikker. Pionererne var tvunget til at finde ud af, hvordan de selv skulle bygge deres egne holdbare boards, sejl og tilbehør i flere år, før industrien kom med holdbare produkter.

( Windsurferne kom fra nær og fjern i deres farverige biler.)

Som en af pionererne i denne oplevelse blev Christian Taasti inspireret til at skabe Klitmøller Rig Wear. I begyndelsen søgte virksomheden kun at reparere og forbedre ødelagte boards og udvikle nye holdbare surfudstyrskomponenter. Efter Karen Sands House blev overtaget i 1990 for at starte et surf- og testcenter, blev det klart, at den voksende popularitet af stedet også åbnede en mulighed for at sælge noget surf-relateret udstyr og tøj. Snart blev produkterne fra de store surfvirksomheder mere holdbare, og behovet for specialfremstillede ting mindskedes. Windsurfing Klitmøller blev samtidig et North Sails Test Center.

"Jeg fik en eksklusiv aftale på alle North Sails produkter mod at vi testede dem og sendte feedback tilbage til hovedsædet i Pensberg ved Munchen og at vi så demonstredede de nye produkter for de mange windsurfere der begyndte at komme til området. North Sails var kendt for at lave top kvalitet som også kom vores krav i møde som surfere på vestkysten. Den tilgang til produktudvikling inspirrede mig som nyuddannet ingeniør med composit design som speciale fortæller Christian Taasti."
(Christian, Bunkerz beach i 1986.)

Samtidig med surfudstyrets udvikling tog fart steg interessen for det lokale tøjmærke. Vintrene i Klitmøller var stille perioder og var perfekte til afslapning og skabelse af nye designs. Så efter et par år blev Klitmøller Rig Wear rent faktisk mere en tøjvirksomhed.
I 2001 blev surfbutikken solgt fra brandet, og Christian ønskede at prøve noget andet i livet. Han vendte tilbage til ingeniørfaget og rejste verden rundt. Han boede i flere år i Sydøstasien med sin familie og søgte altid nye steder at surfe, samtidig med at han fandt projekter, hvor han kunne bruge sine færdigheder inden for ingeniørkunst, IT og design. I den periode blev Klitmøller Rig Wear sat på standby.
(Per og Christian  i surfshoppen på Ørhage i 1991)

Christian Taasti: “Udviklingen af området i Klitmøller har været interessant at følge på afstand. Vi kaldte området nord for Hanstholm 'the Rad Zone' og navngav flere af surf stederne i 80'erne og 90'erne. De fleste steder blev navngivet på engelsk, fordi vi var en blandet gruppe surfere fra hele Europa, og navnene opstod bare ved at tale med hinanden om forholdene... vi skabte en fælles forståelse på den måde... Én ting er sikkert – efter at have boet i området i mange år, vil dette område altid være en vigtig del af dit liv. Et sted du vil vende tilbage til igen og igen... selv i dine drømme.”
(Klitmøller Rig Wear photoshoot i Sverige - Frakke kollektion 1993: Chrstian, Lisa, Lana)

“I slut firserne og begyndelsen af 90'erne flyttede nogle af os permanent til Klitmøller. På det tidspunkt var surfing som livsstil ikke rigtig accepteret lokalt, og det tog sandsynligvis et årti at overvinde integrationen. I dag er du mærkelig, hvis du bor der og ikke surfer... jeg mener, surferlivsstilen er helt normal der nu, og det virker som om, alle de barrierer, vi kæmpede med, er væk. Det gør mig glad at se, at de konflikter, vi havde for 30-35 år siden, forårsaget af forskelle i synspunkter og værdier, nu er erstattet af styrke og kreativitet – integrationen er lykkedes trods alt.”
(Copyright: Klitmøller Rig Wear 2024)

Bliv en del af os - Sign up til vores NYHEDSBREV her

 

Fejring af 35-års Jubilæum

I anledning af vores 35 års jubilæum ønsker vi at give noget tilbage til jer, vores trofaste kunder og følgere. I jubilæums ugen her i starten af juni måned kan I derfor få 35% rabat i webshoppen f.eks. på vores meget populære produkt – ponchoen. Vores poncho er blandt de absolut bedste på markedet, kendetegnet ved:

  • Blød velour på ydersiden og frotté indvendig i 100% bomuld.
  • Markedets kraftigste kvalitet.
  • Foret hætte.
  • Kængurulommer med elastisk nøgleclips.

Christian Taasti, som grundlagde brandet i 1989, står stadig i spidsen for både design og produktudvikling. Hans vision og passion har ført Klitmøller Rig Wear til det, det er i dag – et symbol på kvalitet og innovation inden for surf fashion der stadig har bevaret lidt underground
og vildskab over sig.  "Siden dengang vi startede har vores motto været "Do more of what You love" det er også printet ind i flere af vores items, slutter han.

Vi ser frem til at fejre dette jubilæum med jer og takker for jeres støtte gennem årene!

Med venlig hilsen,
Klitmøller Rig Wear Teamet