‘Som surfer har man en pagt med naturen’

Når man surfer handler det for mange om fart, sjov og tilstedeværelse i nuet, men Christian Taasti, der er tidligere elite windsurfer og skaber af tøjmærket Klitmøller Rig Wear, har der altid været mere på spil - nemlig en pagt med naturen.

Han er en af de windsurf-pionerer, der har gjort Klitmøller til, hvad det er i dag. Ifølge den garvede surfer og tøjmand Christian Taasti er det dog uinteressant at dvæle ved. Der er nemlig noget andet og tidløst, der er langt vigtigere. 

“Surfing som livsstil har altid været den bærende idegenerator, i det vi laver hos Klitmøller Rig Wear. Kodeordene er den frihed og ro som havet og naturen giver. Og som surfer har man en pagt med naturen - og hvis ikke, har man ikke fattet en pind,” siger han.

Siden de første windsurfere kom på vestkysten i 80erne har sporten omkring brættet udviklet sig i flere retninger, og i dag henvender den sig også til den brede del af befolkningen. Ikke mindst siden en SUP er blevet hver mands eje. 

Og naturen, der er grundlag for det hele den udvikling er i centrum for Christian Taasti og Klitmøller RIg Wear.

“Det er blevet til uendelig mange timer på vandet og til mange køreturer langskysten efter den helt rigtige vind, og det er derfor helt naturligt at Klitmøller Rig Wear gerne vil give noget tilbage,” siger Christian Taasti og fortsætter: “Og en af de ting, som vi gerne støtter, er kampen for et bedre klima og genoprettelse af naturområder.

Klima-paradoks blev til Green Friday

Men hvad gør man, når man både føler en stærk forbindelse til naturen og dens kræfter samtidig med man er en del af en branche, der er historisk er kendt for at forurene uforholdsvis meget?

Sidste år lavede vores egen version af Black Friday nemlig Green Friday, hvor vi i stedet for at sætte vores varer ned, lod 50 procent af omsætningen gå til genplantning af træer,” fortæller Christian Taasti.

Den tilgang til forbrug, var der stor opbakning blandt kunderne, og i samarbejde med den danske klimaorganisation Growing Tree Network har Klitmøller Rig Wear plantet en masse træer for omsætning fra Green Friday.

Træer er en del af kollektionen

I sæson er samarbejdet med Growing Tree Network taget et skridt videre, og Klitmøller Rig Wear, der har eksisteret siden 1989, har i år lavet en ‘Klitmøller Rig Wear + GNT’-kollektion. Konceptet er enkelt. Hver gang man køber en skjorte, Walrus-jakke eller andet fra kollektionen produkter planter Klitmøller Rig Wear et træ. 

‘På den måde gives der lidt tilbage til den natur, som vi selv er en del af. Vi håber - og er faktisk overbevist om -  at surfere og andre kunder synes, det er en god ide,” siger Christian Taasti.

Men det stopper ikke ved at plante træer for Klitmøller Rig Wear.

En anden ide, der arbejdes intenst med, er den såkaldte ‘deadstock’ produktion. Det man vil kalde spild og overskydne metervarer. 

“En del af vores frakker og overtøj er lavet af overskydende materialer, og vi forsøger at gå i den retning med andre produkter. Rent klimamæssigt giver det rigtig god mening, at vi bruger så meget som muligt af materialeren, og at vi undgår at transportere metervarerne for meget rundt. På den måde kan vi skåne miljøet yderligere.”

Corona har bragt folk tættere på naturen 

Corona-nedlukningen har fået mange til at tænke ekstra gang om, hvordan de gerne vil leve deres liv. Endnu flere vil gerne tæt på den natur, der er giver ro og er corona-sikker. Og Christian Taasti øjner på flere måder en ny indsigt i vores forbindelse med naturen.

“På trods af udfordringerne ser jeg ind i fremtiden med en større optimisme og synes, det tegner lyst med mange flere brugere af naturen og havet. Jo flere der dyrker vandsport fra vores strande, og går i vores skove, jo mere fokus kommer der automatisk på at genskabe et renere miljø.”

Han oplever selv at mange i sin omgangskreds, der har genstartet deres inderste drømme og genoplivet passionen for sporten. En passion der går hånd i hånd med naturen.

“Som surfer har man en pagt med naturen, og det er Klitmøller Rig Wears vision, at booste vores passion for naturen og derigennem øge opmærksomhed på, hvordan vi sammen passer på den,” slutter han.

 

Se vores video præsentation:

Check also our instagram account!